Kan je innoveren zonder het te weten?

Innoveren zonder het te weten klinkt vreemd, maar organisaties hoeven zich niets aan te trekken van de definities die onderzoekers voor innovatie hanteren. Organisaties voeren veranderingen door die een onderzoeker als innovatie ziet, maar die ze ‘gewoon’ doen. Denk aan het invoeren van nieuwe organisatorische werkwijzen, het verwerven van een kwaliteits- of milieucertificaat, het aanpassen van producten en processen aan nieuwe wettelijke voorschriften, het ontwikkelen van een optie voor een klant, vervangingsinvesteringen doen.
Problemen met dit soort ‘gewone’ activiteiten en vanzelfsprekende veranderingen zijn er zeker. Het simpele feit dat men ze niet als innovatie ziet is een mogelijke oorzaak. Want als je onvoldoende onderkent dat ze een (grote) verandering betekenen voor de klanten of de medewerkers, pak je ze niet als innovatie aan. De global research manager van een high-techbedrijf kreeg door het begrip ‘sociale innovatie’ een andere kijk op de integratie van de overgenomen bedrijven en de organisatieproblemen die de forse groei met zich meebracht. De zorgvuldigheid waarmee ze aan product- en procesinnovatie werkten, kon hij nu met het management team vertalen naar een aanpak voor deze niet-technische innovaties die tot meer succes leidde.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.