Welke soorten innovatie horen in elk innovatieproject?

Veel mensen denken bij innovatie alleen aan product- of dienstinnovatie of aan technologie voor een proces. Maar innovaties zijn er in meer smaken zoals de voorgaande vragen duidelijk maken. Daarom moet een organisatie zich bij elk innovatieproject afvragen wat de resultaten moeten zijn. Naast de primaire innovatie (product, proces, sociaal, organisatorisch) van het project, waar men het project naar noemt, zullen flankerende innovaties of veranderingen nodig zijn. Die moet het innovatieproject dus ook realiseren.
Denk als voorbeeld aan een procesinnovatie: het automatiseren van de assemblage van producten. Het bestaande productontwerp kan zelden automatisch geassembleerd worden en dus is herontwerp, lees productinnovatie, nodig. En het probleemloos laten werken van een dergelijk assemblagesysteem vraagt andere medewerkers dan de organisatie tot dan toe in huis heeft; omscholen of werven is dan een noodzakelijk (organisatorisch of sociaal) deel van het innovatieproject.
Een tweede voorbeeld. ERP-invoering (proces, technisch) wordt eenvoudiger als men eerst de organisatiestructuur verandert en het kan wijzigingen in artikelcodes nodig maken die engineering met logistiek moeten invoeren. Het maken van een nieuwe vezel (aramide, dyneema) vraagt een nieuw proces dus een nieuwe (sub-)fabriek en daarvoor opgeleide mensen.
Met enige overdrijving; een innovatieproject dat niet alle soorten deelprojecten bevat zal mislukken. Ofwel: een projectvoorstel voor een dienstinnovatie moet aandacht besteden aan wijzigingen in de producten die erbij horen EN aan veranderingen in het proces, de ICT of de inrichting EN aan de vraag of de structuur aanpassing behoeft of de medewerkers aanvullende opleiding nodig hebben.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.