Wat is een ‘systemische’-innovatie?

Een systemische innovatie is afhankelijk van een meeromvattend systeem (een netwerk) om te kunnen functioneren en het probleem is dat dat systeem meestal door andere partijen moet worden ontwikkeld en gerealiseerd. Nokia kon bijvoorbeeld GSM-telefoons aanbieden, maar de verkoop ervan kwam pas van de grond nadat telecomproviders hadden geïnvesteerd in de aanleg van GSM-netwerken. GPS-navigatiesystemen vereisen GPS-satelieten om te kunnen functioneren en die zijn niet door TomTom, Garmin of Nüvi ontwikkeld en gelanceerd.
De tegenhanger is een autonome innovatie die past in de bestaande infrastructuren, netwerken en systemen van een samenleving. Bij deze innovaties ontstaan wel patstellingen; partijen die de infrastructuur moeten aanleggen(een openbaar oplaadpuntennetwerk voor volledig elektrische auto’s) wachten ermee tot er voldoende elektrische auto’s op de markt komen, terwijl de producenten daarvan aarzelen omdat voldoende laadpunten een voorwaarde vormen voor voldoende vraag naar hun elektrische auto’s.
Een simpel voorbeeld is de Senseo koffiezetter die alleen werkt met speciale pads. Philips tekende voor het apparaat en DE voor de pads; evident dat ze los van elkaar geen commerciële waarde hebben.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.