Nogmaals: wat is een innovatie?

Het lijkt wel of innovatie voor iedereen wat anders betekent. Om deze Babylonische spraakverwarring te voorkomen is een definitie nodig van innovatie in en door organisaties. Voor een organisatie is een innovatie: “iets nieuws (meestal een nieuwe combinatie) dat zij zelf op projectmatige wijze ontwikkelt en/of invoert en wat ook nieuw kan zijn voor de markt of de wereld, met als doel meer waarde te scheppen.”
Een innovatie is hier dus het resultaat van een innovatieproject dat de organisatie uitvoert. Dit is een omschrijving die met opzet heel breed is zodat alle soorten innovaties eronder vallen. Dat is zinvol voor managers, omdat dan alle vernieuwingen en veranderingendie men onder handen heeft erbij horen. Het totaal aan vernieuwingen (veranderingen) moet niet groter zijn dan het ‘verandervermogen’ van de organisatie.
De ook wel gebruikte definitie dat innovatie de ‘succesvolle’ introductie van iets nieuws is, werkt verwarrend. Want het succes wordt pas na de introductiefase, ongeveer 3 maanden tot 5 jaar na de start van het project, duidelijk. Deze definitie houdt in dat je het nieuwe pas dan een innovatie mag noemen. Wat het tot die tijd is en hoe je het noemt als het project gestaakt wordt of als het alsnog mislukt is dan onduidelijk.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.