Waarom moeten prestaties worden gemeten?

Het lijkt bijna een natuurwet maar elke prestatie die je meet of gaat meten verbetert bijna automatisch. Dat zie je in de sport bij de jacht op (persoonlijke) records en wie lijnt denkt ook voortdurend aan het streefgewicht en de reeds bereikte gewichtsreductie. Organisaties meten van oudsher hun financiële prestaties en hebben het aantal indicatoren dat wordt gemeten nogal uitgebreid. De Just-in-time-filosofie vestigde de aandacht op verkorten van doorlooptijden, verlagen van voorraden, verminderen van afkeur en verbeteren van de procesbeheersing en het kwaliteitsniveau. Wijzigingen in de ARBO- en WAO-wetgeving leidden tot meer aandacht voor ziekteverzuim, reductie van bedrijfsongevallen en verhogen van de veiligheid met de bijbehorende prestatie-indicatoren.
Sinds innovatie begin jaren 1990 opkwam als wapen in de concurrentiestrijd meten organisaties hun innovatieprestaties om ze te verbeteren. Dat komt ook tot uiting in de zogenaamde ‘balanced scorecard’.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.