Welke innovatieprocesfactoren zijn nuttig om innovatie te managen?

Bij procesfactoren gaat het om vergelijkbare zaken als die bij een primair proces worden gemeten: efficiency, kwaliteit, doorlooptijd, onderhanden werk, aantallen innovaties en ideeën. Het gaat hier om parameters die bij het managen van de innovatieportfolio kunnen helpen.
 Aangezien innovatie een soort afvalrace is waarbij slechts een klein deel van de ideeën het implementatiestadium bereikt en daarvan nog een flink deel teleurstellend gebrek aan succes oplevert, is het nodig om op hoofdlijnen in de gaten te houden hoe de oordelen bij de faseovergangen uitvallen (% stop, % terug en % door). Eén implementatie tegenover 100 ideeën is niet ongebruikelijk, maar ook geen ‘norm’.
 Omdat de time-to-market bij innovatie van product/dienst van belang is en interne proces/sociale innovaties liefst ook snel moeten worden ingevoerd, moet de doorlooptijd van projecten bewaakt worden.
Tenslotte is het bewaken van de balans in de samenstelling van de innovatieportfolio van belang en moeten daarvoor ook kentallen worden verzameld.
Een volgend criterium is de verdeling van de onderhanden innovatieprojecten over de tijdschaal en de projectfasen. Hierbij lijkt verstandig om ervan uit te gaan dat regelmatig innovaties op de markt gebracht worden en niet af en toe een heleboel tegelijk. Dat betekent dat per projectfase gekeken wordt hoeveel projecten daarin verkeren en hoe de resterende time-to-market is. De innovatiepijplijn gevuld houden noemt men dit wel.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.