Welke resultaatfactoren zijn uiteindelijk sturend voor innovatie?

Omdat innovatie geen doel op zichzelf is maar voorwaarde voor de levensvatbaarheid en continuïteit van een organisatie, moeten naast expliciete innovatieoutputfactoren ook indicatoren gemeten worden aan het primair proces. Die moeten licht werpen op de innovatieprestaties, over het continu verbeterresultaat en over de algehele gezondheid van de organisatie. Het innovatieresultaat kan bijvoorbeeld gemeten worden in aantallen introducties van nieuwe product/diensten en nieuwe processen en werkwijzen, in omzet uit introducties van afgelopen 1, 3 of 5 jaar, in de winstbijdrage van die introducties. Continue verbeteractiviteiten leveren allemaal kleine verbeteringen op die per stuk geen innovatie mogen heten. Ook is het doorgaans de verantwoordelijkheid van ‘de lijn’, dus van de primaire processen zelf.
Cumulatief zijn die kleine stapjes samen goed voor een deel van de prestatieverbetering van een organisatie en dat moet naast de innovatiebijdrage zichtbaar worden gemaakt. In kapitaalsintensieve processen met installaties met een levensduur van 15 tot 30 jaar kan het aandeel van continu verbeteren over een aantal jaren tot wel 50% oplopen; dan draait een installatie na 10 jaar zonder noemenswaardige investering of modificatie op 150% van de gespecificeerde output bij de start. Financiële analisten hebben de neiging vooral naar koerswinst en andere financiële kentallen te kijken. De gezondheid van een onderneming laat zich niet alleen in termen als omzet, winst en de groei van beiden vangen. Winstgroei is relatief makkelijk te realiseren door op innovatie te besparen, maar daar wordt een organisatie op de iets langere termijn niet gezonder of levensvatbaarder door.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.