Wat houdt Onthouden-C1 in?

Organisaties hebben geen geheugen, maar alleen de mensen die er werken. Als die ontslag nemen, met pensioen of dood gaan, verliest de organisatie een stuk van haar kennis. Het geheugen van een organisatie is dan kwetsbaar tenzij het nadrukkelijk georganiseerd wordt. Kennismanagement levert inzichten die de organisatie helpen om de kennis van de organisatie vast te leggen, toegankelijk te maken, te delen en over te dragen.
Een innovatiefout die organisaties zonder geheugen maken is het opnieuw uitvinden van het wiel. Een eerder afgewezen idee gaat men opnieuw bekijken omdat niet meer bekend is dat daar, bijvoorbeeld anderhalf jaar geleden door een inmiddels vertrokken medewerker, al een vooronderzoek naar is gedaan. Een variant is dat de kennis die een tussentijds wegens technologische problemen gestopt innovatieproject heeft opgeleverd niet wordt gedocumenteerd en men twee jaar later een vrijwel identiek project opstart om met veel moeite tot dezelfde negatieve conclusie te komen, die men vrijwel gratis uit een goed functionerend geheugen had kunnen halen.
Een ander soort fout is dat mislukkingen en successen bij innoveren niet leiden tot verbetering van de interne werkwijzen, checklists en procedures voor innovatie-activiteiten, zodat alle volgende projecten efficiënter aangepakt kunnen worden door elke innovatiemedewerker, in plaats van alleen door degenen die zelf van het succes of de mislukking hebben geleerd.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 245 vragen en antwoorden over Innovatie organiseren.