Wat is 'greenwashing'?

Als een bedrijf aan greenwashing doet, dan stelt het de duurzaamheid of maatschappelijke bijdrage van haar producten of bedrijfsvoering te rooskleurig voor. In een poging goede sier te maken bij het grote publiek.
Greenwashing is mogelijk in vele vormen:
  • Het product zelf is schoon, maar over het vervuilende productieproces wordt gezwegen.
  • Het product of de activiteit wordt als schoon gepresenteerd, maar de bewijsvoering ontbreekt.
  • De duurzaamheidsclaim wordt opzettelijk vaag gedefinieerd.
  • Er wordt bewijsmateriaal aangevoerd dat in dit geval irrelevant is.
  • De beste van twee 'grijze' opties wordt als groen aangemerkt.
  • De claims zijn aantoonbaar onjuist.
  • Er wordt meer geclaimd dan een keurmerk waarmaakt, of producten worden zelfs gelabeld met een verzonnen keurmerk.
Geen organisatie wordt graag van greenwashing beticht, want de reputatieschade kan groot zijn. Diverse Nederlandse bedrijven zijn op hun vingers getikt door de Reclame Code Commissie, waaronder bedrijven met een goede reputatie op het gebied van duurzaamheid. Bijvoorbeeld KLM, KPN, Toyota en Greenchoice.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Duurzaam Ondernemen / MVO.