Vinden klanten MVO belangrijk?

Dit blijkt in toenemende mate het geval te zijn. Voorbeeld zijn de overheden, die harde MVO-doelstellingen hebben geformuleerd voor hun toeleveranciers (zie duurzaam inkopen). Maar ook zakelijke- en particuliere afnemers letten in toenemende mate op MVO.
Zakelijke klanten, zoals grote bedrijven die zelf met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bezig zijn eisen een zelfde toewijding ook vaak van hun toeleveranciers. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven als Philips, Ikea, Shell, BMW, of Gamma die allemaal een lijst met maatschappelijke criteria hanteren voor hun toeleveranciers en dit ook regelmatig controleren. In de business to business markt wekt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen ook vertrouwen tussen zakelijke partners.
In de consumentenmarkt ligt het wat ingewikkelder. Consumenten zijn grillig in hun aankoopgedrag. Uit enquêtes blijkt vaak dat consumenten het belangrijk vinden dat bedrijven verantwoord bezig zijn, maar ze letten er niet actief op bij hun aankopen. Dan geeft prijs toch vaak de doorslag. Consumenten reageren wel vaak sterk op schandalen die kunnen leiden tot kopersstakingen. Deze vaak geïnitieerd door actiegroepen. Denk bijvoorbeeld aan de campagnes van Wakker Dier over de plofkip.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 126 vragen en antwoorden over Duurzaam Ondernemen / MVO.