Wat houdt een bonus-malus regeling in outsourcing in?

Een boete is een negatieve nakomingsprikkel die niet altijd leidt tot het gewenste gedrag van de wederpartij. Mensen zijn vaak geneigd eerder harder te lopen bij positieve prikkels. In dit kader wordt daarom ook vaak gekozen voor bonus/malus regelingen. Dit is een regeling waarbij aan onderpresteren een boete wordt gekoppeld (de malus) en aan overpresteren een bonus.
Dit lijkt een evenwichtig alternatief voor een boete, maar de vraag is of dat zo is. Ten aanzien van de bonus kun je je afvragen of de service level wel op het juiste niveau is vastgesteld. Immers: als het bijvoorbeeld relatief eenvoudig is en vaak voorkomt dat er beter wordt gescoord , waarom is dát niveau dan niet als service level vastgesteld? Ten tweede is het maar de vraag of een overpresteren leidt tot een toegevoegde waarde. Wat heb je aan het eerder geleverd krijgen van een bestelling, als je die bestelling niet direct kunt verwerken. Een bonus heeft vooral zin als tegenover het overpresteren een duidelijke toegevoegde waarde valt te stellen voor de afnemer.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 228 vragen en antwoorden over Outsourcing.