Hoe is de opbouw van een persbericht?

Begin je persbericht duidelijk: zet daarom 'Persbericht' bovenaan het bericht. Vermeld ook de datum en de plaats. Een persbericht moet oprolbaar zijn. Dit houdt in dat de eerste alinea de belangrijkste informatie bevat en de laatste alinea de minst belangrijke informatie. Zo kan een journalist eenvoudig de laatste alinea('s) verwijderen als er te weinig ruimte is om uw bericht volledig te plaatsen;
Het persbericht bestaat uit de volgende onderdelen:
  1. Kop - De kop moet in één zin de boodschap samenvatten die u wilt overbrengen. Gebruik eventueel een onderkop om de kop te verduidelijken, maar vermijd lange zinnen.
  2. Intro - Geef in de intro of 'lead' kort en bondig, in 30 tot 50 woorden de belangrijkste informatie: wie, wat, waar, wanneer, waarom? Na het lezen van de intro moet de strekking van het bericht duidelijk zijn, de rest van de tekst geeft meer achtergrondinformatie.
  3. Uitwerking - Vermeld nogmaals het belangrijkste nieuws, maar geef meer toelichting en achtergrondinformatie en plaats de informatie in de juiste context.
  4. Afsluiting - Sluit af met een noot voor de redactie. Geef aan waar een journalist of redacteur meer informatie kan krijgen. Geef namen, e-mailadressen en telefoonnummers op van contactpersonen, of verwijs naar een website voor meer informatie. Meestal staat deze noot los van het bericht, gebruik voor de duidelijkheid een aantal witregels of een horizontale lijn. Geef ook aan dat deze informatie niet voor publicatie bedoeld is. 
Voeg optioneel bijlagen, zoals een rapport dat bij het persbericht hoort, of beeldmateriaal.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 89 vragen en antwoorden over Public relations.