Hoe moeten we omgaan met geruchten?

Geruchten kunnen hardnekkig zijn. Ook als ze pertinent onjuist zijn. En zeker als de reputatie van een grote organisatie in het geding is. Wat doe je dan als bedrijf of merk of persoon? Zoals meestal is het antwoord: 'Het hangt ervan af.'
In alle gevallen is het verstandig een afweging te maken van wat in die situatie de beste optie is; kiezen voor het aangaan van een dialoog, een stevige tegenaanval of wachten tot de storm weer geluwd is. Hoe een onderwerp zich in de media ontspint, is afhankelijk van vele factoren, zoals de toestand in de wereld en de relevantie en nieuwswaardigheid van het onderwerp. Een onderwerp als fraude is al snel aantrekkelijk voor de media, zeker als er op een of andere wijze aansprekende namen bij betrokken zijn. Ook onderwerpen die inspelen op angst doen het goed. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het broodje aap verhaal over kinderontvoeringen uit de IKEA-kinderparadijzen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 89 vragen en antwoorden over Public relations.