Welke marktfactoren zijn bepalend voor de hoogte van het uurtarief?

Ondernemers die werken op basis van declarabele uren kunnen hun inkomsten maar op één manier verhogen: met een hoger uurtarief. Veel ondernemers durven dit niet, omdat ze bang zijn dat ze hierdoor een klant of opdrachtgever zullen verliezen. Maar elk jaar vergroten zij hun marktwaarde door meer ervaring, cursussen, specialisatie. Het uurtarief wordt (mede)bepaald door:
  • Tariefstelling in een specifieke markt of branche - Verzamel informatie over de tarieven die concurrenten hanteren. En analyseer hoeveel specialisten er op uw terrein actief zijn, waar zij gevestigd zijn, hoe druk ze het hebben en hoe uw kennis en ervaring zich verhoudt tot wat zij te bieden hebben;
  • Spoed - Ook de duur van de opdracht is belangrijk bij het rekenen van een (hoger) uurtarief. Voor een spoedklus kan meer worden gevraagd, terwijl bij een langlopende opdracht korting kan worden gegeven
  • Toegevoegde waarde - Opdrachtgevers krijgen een beeld van uw kwaliteiten door referenties, en informatie over ervaringen met vergelijkbare opdrachten. Vermeld deze op uw website;
  • Onderhandeling - Onderhandelingsvaardigheden zijn onontbeerlijk. Verplaats u ook in de opdrachtgever. Een grote organisatie kan nu waarschijnlijk meer betalen dan een klein bedrijf.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 163 vragen en antwoorden over Rechtsvormen.