Aan welke opbrengsten moet een onderneming denken bij het formuleren en uitrekenen van de business case?

Eenmalig
  • Verkoop overtollige productiemiddelen
  • Verkoop overtollig onroerend goed
Permanent
  • Opbrengsten hogere bezettingsgraad kapitaalgoederen
  • Hogere arbeidsproductiviteit/lagere kosten als gevolg van meer handelingen per FTE
  • Geringere kosten als gevolg van hogere kwaliteit/professionaliteit
  • Renteopbrengsten door beter cash management
  • Opbrengsten als gevolg van fiscale compensatie (int. GSA)
  • Meeropbrengsten als gevolg van betere concentratie in de operationele eenheden op de business (marktaandeel, customer retentie, omzet)
  • Lagere kosten van in business units achterblijvende stafafdelingen
  • Lagere kosten van IT-beheer/onderhoud
  • Lagere inkoopprijzen door hogere purchasing power
  • Lagere huisvestingskosten
  • Opbrengsten als gevolg van standaardisatie van procedures
  • Waardevermeerdering van de onderneming (goodwill als gevolg van betere routines e.d.)
  • Hogere flexibiliteit/geringere ontvlechtingskosten/geringere startkosten new business
  • Verminderde agency costs
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 186 vragen en antwoorden over Shared service centers.