Wanneer kan tot outsourcing van een ssc worden overgegaan?

Als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
  • De contractkosten lager zijn dan interne coördinatiekosten
  • Er sprake is van een hoge frequentie van transacties
  • Er sprake is van weinig turbulentie in de omgeving
  • Er geen switching costs, geen lock in als gevolg van specifieke standaarden (noodzaak van open standaarden) ontstaan
  • Er sprake is van meerdere gelijkwaardige toeleveranciers
  • De toeleverancier met generieke technologieën kan werken
  • De kwaliteit van de diensten of goederen eenvoudig en direct is te bepalen
  • Contractverplichtingen snel en goedkoop afgedwongen kunnen worden
  • De toeleverancier geen misbruik kan maken van vertrouwelijke informatie uit de dienstverlening
  • De toeleverancier niet eenvoudig voorwaarts kan integreren
  • De toeleverancier niet voldoende marktmacht heeft om de prijs te dicteren, ook niet van gewijzigde of nieuwe diensten
  • Dat de service provider naadloos meedoet in de innovatie van producten, diensten en processen van de outsourcende partij
  • Dat de outsourcende partij een heldere architectuur heeft van zijn waardepropositie naar zijn afnemers, en de interfaces van de processen/modules zijn gedefinieerd in die architectuur en de outsourcende partij eigenaar blijft van die architectuur.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 186 vragen en antwoorden over Shared service centers.