Wat is een shared service center?

Dat is:
  • In een unit organisatie: Een SSC is een resultaatverantwoordelijke eenheid in de interne organisatie van een onderneming of instelling, die diensten levert aan operationele eenheden en andere afdelingen in diezelfde interne organisatie, op basis van een service level agreement (SLA), tegen een interne verrekenprijs.
  • In een multidimensionale organisatie: Een ssc is een contributie verantwoordelijke eenheid (CVE) in de interne organisatie van een onderneming, overheidsinstelling of non-profit instelling, die tot taak heeft het leveren van diensten op een specifieke specialisatie (zoals administratie, personeelszaken, informatietechnologie, inkoop, e.d.), aan de operationele eenheden van de onderneming (zoals business units, divisies of werkmaatschappijen), op basis van een op gevalideerde causale relaties gebaseerde processen, waarbij de contributie van het ssc aan het totaalresultaat van de onderneming kan worden gemeten, waarbij de kosten van het ssc op basis van voor profit centers uitgevoerde activiteiten de kosten van het ssc op basis van processen en time-drive Activity Based Costing worden toegerekend aan de onderscheidene reportable dimensions (klant, product,regio, juridische entiteit, etc.) van de onderneming, respectievelijk instelling.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 186 vragen en antwoorden over Shared service centers.