Bij welke instanties moet een startende ondernemer zich aanmelden?

Een startende ondernemer moet zich onder andere aanmelden bij de Belastingdienst en bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Indien de onderneming wordt gestart in de vorm van een eenmanszaak, maatschap, vennootschap onder firma (VOF) of commanditaire vennootschap (CV), dan regelt u uw aanmelding voor de belastingdienst bij de Kamer van Koophandel, tegelijk met uw inschrijving in het handelsregister. Ondernemers die een rechtspersoon (zoals een BV of NV) oprichten moeten zichzelf bij de belastingdienst aanmelden met het formulier “Opgaaf gegevens startende onderneming”. De belastingdienst bepaalt aan de hand van dit formulier welke belastingen van toepassing zijn. Afhankelijk van de omstandigheden ontvangt de ondernemer maandelijks of per kwartaal aangiftebiljetten voor de Loon- en Omzetbelasting. Op deze biljetten staat onder andere het fiscaal nummer van de ondernemer.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 263 vragen en antwoorden over Startende ondernemers.