Welke aanloopkosten zijn aftrekbaar?

De ondernemer die plannen maakt oor het starten van een onderneming, maakt vaak kosten in de aanloopfase. Zolang de onderneming of ondernemer is ingeschreven moeten kosten worden voorgeschoten. Het kan gaan om zakelijke telefoonkosten en gereden kilometers, maar ook om cursussen en opleidingen. Of om investeringen in bedrijfsmiddelen, zoals een laptop en gereedschappen en de kosten voor het laten maken van een website, maar ook notariskosten en de kosten van juridisch advies. Al deze kosten, die rechtstreeks verbonden zijn met het starten van een onderneming, komen voor belastingaftrek in aanmerking.
De kosten moeten wel werkelijk kunnen worden aangetoond, via (ritten)administratie en facturen. BTW-ondernemers kunnen bovendien de betaalde btw terugvragen van de Belastingdienst in de eerste btw aangifte. De investeringen in het jaar vóór het starten met de onderneming versneld worden afgeschreven.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 263 vragen en antwoorden over Startende ondernemers.