Hoe kies ik vanuit marketing een goede bedrijfsnaam?

Door tijd te steken in een goede naam bspaart de ondernemer tijd, geld en energie. Een goed gekozen bedrijfsnaam blijft hangen, is goed uit te spreken en geeft duidelijkheid over het aanbod van Hoe onduidelijker de naam, hoe meer marketingbudget besteed moet worden om de naam te laten landen en uit te leggen. Een goed gekozen bedrijfsnaam is niet te breed, maar ook zeker niet te smal. Een naam die breed genoeg gekozen is, biedt de kans om in de toekomst de focus te verleggen, aan te passen aan veranderingen in de markt, of nieuwe activiteiten te gaan doen.
Koppel de naam eventueel aan een bepaalde unieke positie in de markt, zoals Volvo met veiligheid gekoppeld wordt en Ikea met betaalbaar design. 

Een paar do’s and don’ts. Een bedrijfsnaam moet:
  • Moet vrij beschikbaar zijn als handelsnaam (controleren op kvk.nl en boip.it);
  • Moet een vrije URL (webadres) hebben;
  • Moet gemakkelijk te onthouden (sticky) zijn. Het schijnt interessant te zijn om krachtige medeklinkers te gebruiken: p, t, k, b en d; 
  • Moet positieve associaties en positieve gevoelens/emoties oproepen, zodat mensen als het ware een glimlach krijgen als ze de naam zien;
  • Moet een goede klank hebben, 'lekker over de tong rollen';
  • Liever geen vage afkortingen (die niemand snapt), cijfers (2Bcool In2buildings etc.) of ander minder fraai taalgebruik.
  • Moet de 'brand promise' duidelijk maken, communiceren wat mensen krijgen;
  • Moet gemakkelijk uit te spreken zijn, dus geen tongbrekers (test dit ook bij anderen); 
  • Moet minimaal 5, maar liever 10 jaar of langer mee kunnen, ook als de dienstverlening of werkgebied (significant) verandert;
  • Moet gemakkelijk te schrijven zijn (dus geen ingewikkelde of verwarrende spellingen);
  • Moet niet onnodig lang zijn;
  • Geen voorvoegsels als ze niet nodig zijn (denk aan The Facebook dat Facebook werd);
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 263 vragen en antwoorden over Startende ondernemers.