Wat is anno nu 'nieuw' aan strategie?

Dit zijn de grootste verschillen:
  • De autonomie van de Raad van Bestuur met betrekking tot het bepalen van de strategie van de onderneming is afgenomen als gevolg van active shareholders. Dit geldt zowel beursgenoteerde ondernemingen als private held ondernemingen;
  • Met het vorige punt hangt samen een verschuiving van de traditionele corporate strategy naar corporate financial management, waarin meer nadruk wordt gelegd op aandeelhouderswaarde;
  • Tegelijk heeft de financiële crisis geleerd dat eenzijdige focus op aandeelhouderswaarde het lange termijn voortbestaan van de onderneming in gevaar kan brengen; een strategie moet tegenwoordig gebalanceerd op belangen van meerdere stakeholders (aandeelhouders, werknemers, maatschappij) inspelen;
  • Strategie gaat voor steeds meer ondernemingen over marktmacht, en niet enkel over nieuwe producten, markten en afnemers. Daarmee is er een verschuiving gaande van strategie als public truth naar strategie als private truth;
  • Strategie gaat tegenwoordig ook over het introduceren van nieuwe economische modellen als grondslag van de onderneming: welke nieuwe typen schaarste worden op welke wijze geëxploiteerd;
  • Door toegenomen mogelijkheden voor samenwerking (inclusief outsourcing) en door technologische ontwikkelingen wordt het potentiële speelveld van ondernemingen groter en dient de scope van de strategische analyse en besluitvorming eveneens verbreed te worden
  • Door de toegenomen complexiteit in de markt en de hogere dynamiek moet strategie-ontwikkeling en executie van strategie steeds een parallel proces zijn met een continu hoog aanpassingsvermogen aan steeds veranderende omstandigheden en nieuwe inzichten;
  • De huidige beschikbaarheid van informatie en informatietechnologie maakt het mogelijk de strategie-realisatie frequenter te beoordelen en de strategie bij te sturen
  • Strategie executie, in het bijzonder die waarin tegenover de kapitaalmarkt synergieën moeten worden gerealiseerd, kan niet meer door middel van de traditionele organisatie;  (er moet met thema's worden gewerkt die dwars op de bestaande structuur staan, of er moet een radicaal andere organisatievorm worden geïmplementeerd);
  • Mede door de voorgaande punten kan/moet strategie vaker in kleinere stappen worden gerealiseerd; er kan aan verschillende opties tegelijk worden gewerkt, waarna een meer definitieve keuze wordt gedaan op grond van eerste resultaten.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.