Wat is kenmerkend voor recent geïntroduceerde business modellen?

Meest kenmerkend voor sterk vernieuwende business modellen die de laatste jaren zijn geïntroduceerd is de grote rol die informatie speelt. Bedrijven benutten informatie om hun aanbod voortdurend te verbeteren en op juiste momenten en plaatsen bij potentiële klanten onder de aandacht te brengen. En ook wordt informatie opgenomen als onderdeel van de waardepropositie. Een bekend voorbeeld is het aanbieden door TomTom van verkeersinformatie aan gebruikers van hun navigatiesysteem en aan andere belanghebbenden, zoals de politie. Hiermee samenhangende trends zijn:
  • Het laten genereren van informatie door klanten zelf en dit gebruiken voor allerlei doeleinden, inclusief de productie (op maat) van het betreffende product of de dienst
  • Het verrijken van informatie door informatie uit andere bronnen toe te voegen, onder meer uit social media
  • Het benutten van allerlei vormen van samenwerking om nieuwe (combinaties van) producten en diensten tegen relatief beperkte kosten te kunnen aanbieden
  • Het loskoppelen van gebruikers en inkomstenstromen; steeds meer worden verdienmodellen gebruikt waarin niet (alleen) de directe gebruiker betaalt, maar (ook) andere partijen, bijvoorbeeld door gecreëerde informatie of advertentieruimte te verkopen.
Voor relevante literatuur over moderne informatie-gedreven businessmodellen, zie: Saly, A.W. en J. Strikwerda (2013). Concurreren met informatie vanuit een gevestigde onderneming; in: Holland Management Review (148), p. 50-57.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.