Dient elke onderneming innovatief en ondernemend te zijn?

Nee, innoveren en ondernemen is kostbaar en risicovol en moet daarom niet zonder reden benadrukt worden. Situaties die om veel innovatie vragen zijn:
  • Toenemende concurrentie;
  • Sterke technologische ontwikkelingen;
  • Teruglopende marges in bestaande business modellen en ontstaan van nieuwe businessmodellen.
Ondernemingen dienen zich wel te realiseren dat innovatie een kunde is. Het verdient aanbeveling hierin op beperkte schaal te experimenteren om de benodigde competenties te ontwikkelen. Ook is het zinvol innovatieprocessen te besturen en te evalueren aan de hand van goed gedefinieerde stappen en criteria, waarbij de strategische doelen leidend zijn.
Voor relevante literatuur, zie onder andere:
Saly, A.W. (2002), Prestatieverbetering van gevestigde bedrijven door ondernemerschap, Holland Management Review 86.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2009), Business Model Generation.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.