Wat zijn psychologische problemen bij strategieontwikkeling?

Het bestaan van perceptiefilters in de waarneming van werkelijkheid en van ontwikkelingen:
  1. Het waarnemingsfilter: we zien nooit alles in onze omgeving wat relevant zou kunnen zijn voor de strategie, we hebben steeds een voorkeur voor vertrouwde bronnen;
  2. Het mentaliteitsfilter: wat we zien, lezen en horen interpreteren we vanuit ons bestaande business model en wat daarin niet past of daar haaks op staat zullen we in eerste instantie ontkennen of als irrelevant terzijde schuiven;
  3. Het machtsfilter: informatie die een aantasting betekent van de (machts)positie van diegenen die moeten beslissen zullen deze informatie tegenhouden en desnoods de boodschappers uitsluiten uit het proces van strategievorming.
Literatuur:
Ansoff, H. I. (1990, 2nd Edition). Implanting Strategic Management. New York: Prentice Hall.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.