Wat is het proces van strategie-ontwikkeling?

Een strategie-ontwikkeling van een onderneming, business unit e.d. betekent het doorlopen van de volgende stappen:
  1. Bewustwording dat de huidige strategie niet meer de beoogde resultaten of het vereiste rendement op geïnvesteerd vermogen zal opbrengen, respectievelijk dat er zich in de markt ontwikkelingen voordoen waarop de onderneming zou moeten anticiperen of reageren (zie strategisch denken);
  2. Een herbezinning op het speelveld van de onderneming in de markt: verschuivende grenzen, nieuwe spelers, nieuwe spelregels, nieuwe concurrentie verhoudingen, verandering in de dynamiek van de markt;
  3. Een herbeoordeling van de concurrentie positie van de onderneming in de markt, waar staat de onderneming, wat impliceren de geïdentificeerde ontwikkelingen onder b voor die positie, waar zou de onderneming willen staan, waar zou de onderneming kunnen komen te staan (marktaandeel, image, omvang, winstgevendheid, rol);
  4. Wat zijn voor de onderneming relevante kansen en bedreigingen en wat zijn ten opzicht van die kansen en bedreigingen sterktes en zwaktes van de onderneming?
  5. Vaststelling van voor de onderneming na te streven doelen, gegeven de analyse onder d, doelen die grensverleggend maar haalbaar zijn?
  6. Wat zijn de alternatieve strategieën, subdoelen, acties, investeringen, ontwikkelinspanningen, verwerving van resources e.d., om de doelen onder e te realiseren? Selectie van de beste strategie
  7. Documentatie en uitwerking van de onder f geselecteerde strategie in taakstellingen voor alle afdelingen, benodigde budgettaire en andere middelen, eventuele wijziging van de organisatie: toets op volledigheid, consistentie, beschikbare middelen, risico’s en formulering van noodplannen;
  8. Toets van de uitwerking etc. door de leiding van de onderneming aan de missie en hoofdlijn van de onderneming, financierbaarheid, goedkeuring (evt. na fiat Raad van Commissarissen);
  9. Vertaling strategie in budgetten, persoonlijke taakstelling, financiering e.d. en het formeel opdragen van taken en delegeren van middelen aan individuen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 254 vragen en antwoorden over Strategisch management.