Tegenwoordig wordt veel gesproken over sustainability en de invloed daarvan op de waarde van een onderneming. Wat wordt hiermee bedoeld?

Hier lijkt sprake van verwarring. Het begrip sustainability slaat op duurzaamheid. Duurzaam ondernemen wordt dan gezien als sociaal verantwoord ondernemen. Economisch gezien is minder relevant omdat een onderneming die kan blijven voortbestaan omdat de klanten vrijwillig de producten blijven kopen daarmee bewijst duurzaam te zijn. Dit is het grote verschil tussen overheden en privé huishoudingen aan de ene kant en een onderneming aan de andere kant. Een onderneming is gericht op zelfstandig voortbestaan door het leveren van productieve prestaties terwijl privé huishoudens en overheden geen productieve prestaties leveren maar het geld dat zij ontvangen (uit salaris en belasting) consumeren. Door de opkomst van social media is het sociaal verantwoord ondernemen in belang toegenomen. Consumenten kunnen snel actie ondernemen tegen gebrek van sociaal verantwoordelijkheid.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 193 vragen en antwoorden over Waardebepaling bedrijven.