De offerte is klaar, wat nu?

Enkele tips:
  1. Laat de offerte nakijken. Laat deze altijd, door iedereen die bij het verkoopproces betrokken is, controleren. Op die manier voorkomt u dat de offerte onvolledig - of deels onjuist - wordt verstuurd.
  2. Voeg een begeleidende brief aan de offerte toe, waarin u aangeeft wanneer u contact opneemt om eventuele vragen te kunnen beantwoorden.
  3. Bel de klant op het moment dat de offerte de deur uitgaat en spreek een tijdstip af om de offerte te bespreken. U kunt de offerte ook bij de klant langsbrengen. Maak hier van tevoren een afspraak voor en ruim dan gelijk tijd in om een en ander te bespreken. Denk niet dat u opdringerig overkomt: u maakt juist een professionele indruk als u dit doet.
  4. Als de klant toch 'nee' zegt. Hoe goed uw offerte ook dichtgetimmerd is, klanten kunnen altijd 'nee' zeggen. Dit kan een signaal zijn dat u toch iets vergeten bent of iets niet goed hebt aangepakt. Vraag aan de beoogde klant waarom hij niet op uw aanbod inging. Zo krijgt u feedback die u kunt gebruiken om het een volgende keer beter te doen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 15 vragen en antwoorden over Checklist Verkoop & Offerte.