Zorg voor een personeelsreglement

Het opstellen en uitdragen van regels binnen een onderneming, bijvoorbeeld door die in een arbeidsvoorwaardenreglement (avr)*) op te nemen, kan een goede sfeer binnen een onderneming bevorderen. Werknemers weten waar zij aan toe zijn en wat van hen wordt verwacht.
Consistente handhaving van de regels is minstens even belangrijk. Een werkgever die een heel scala aan regels in zijn onderneming uitvaardigt, maar vervolgens geen actie onderneemt als werknemers zich niet aan die regels houden, kan zich op den duur ook minder gemakkelijk beroepen op die regels. Werknemers aanspreken op overtreding van het bedrijfsreglement en dat schriftelijk
bevestigen is belangrijk. Werknemers weten dan wat hen te wachten staat als zij zich niet aan de regels houden en bovendien wordt willekeur en het gevoel van onrechtvaardigheid daarmee voorkomen.

*) Het arbeidsvoorwaardenreglement – ook wel personeelshandboek, personeelsregeling of personeelsreglement genoemd – is een aanvulling op de cao en/of arbeidsovereenkomst, waarin de arbeidsvoorwaarden (nader) zijn uitgewerkt.
 
 
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 33 vragen en antwoorden over Checklists.