Hoe krijg ik mijn facturen op tijd betaald?

Met de wettelijke betalingstermijn als steun in de rug, een factuur vlot(ter) betaald krijgen. De wetgeving is als volgt:  

A. Betalingstermijn tussen bedrijven onderling (B2B)
Als u niets afspreekt of contractueel regelt, dan moet binnen 30 dagen na de factuurdatum worden betaald. U mag in de overeenkomst geen langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen afspreken.

Betalingstermijnen van meer dan 60 dagen in bestaande contracten zijn vanaf 1 juli 2018 ongeldig. Consequentie daarvan is dat de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen geldt.

B. Betalingstermijn tussen bedrijven en overheden
Binnen 30 dagen na de factuurdatum moet worden betaald. Van die termijn kan eigenlijk vrijwel niet afgeweken worden.    

C. Geen of te late betaling
Betaalt uw tegenpartij de factuur niet of te laat? Dan mag u een standaardvergoeding voor incassokosten vragen. U hoeft hiervoor geen aanmaning te sturen. Heeft u niets afgesproken over de hoogte van de vergoeding? Dan is de vergoeding een percentage van de rekening. Het minimumbedrag van de vergoeding is € 40. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.

D. Minimumbetalingstermijn
Er is en er komt geen wettelijke minimumbetalingstermijn. U maakt hierover zelf afspraken met de tegenpartij. U kunt zelfs afspreken vooraf te betalen. Hierbij geldt dat de betalingstermijn niet onredelijk mag zijn.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 9 vragen en antwoorden over Een factuur betaald krijgen.