Mag onder de AVG direct marketing plaatsvinden zonder toestemming van de ontvanger?

Ja, u mag een persoon of organisatie bellen of post sturen met een aanbod zonder dat u daarvoor toestemming heeft. Als u echter een aanbod verstuurt via een digitaal kanaal, zoals e-mail, fax of sms, heeft u wel voorafgaande toestemming nodig. Daar staat tegenover dat de ontvanger het recht heeft om bezwaar te maken en het recht om zijn toestemming in te trekken als het gaat om digitale kanalen. U moet mensen in beide gevallen duidelijk informeren. Dit geldt zowel voor commerciële, ideële als charitatieve direct marketing.
U moet ontvangers van uw aanbod bij het eerste contact goed informeren over het doel waarvoor u gegevens verwerkt en met welke organisaties u de gegevens eventueel deelt. Wilt u de persoonsgegevens gebruiken of verkopen voor marketingdoeleinden, dan moet u de ontvanger daar heel duidelijk over informeren (niet in de 'kleine lettertjes').
U moet de ontvanger ook duidelijk informeren over het recht van bezwaar. Dat betekent dat u klanten bij het eerste contact de mogelijkheid moet bieden om zich af te melden voor direct marketing. Het afmelden moet gratis zijn en net zo makkelijk als de manier waarop iemand zich kan aanmelden. Als iemand zich heeft afgemeld, moet u zich daaraan houden. Biedt u telefonisch iets aan, dan moet u tijdens het telefoongesprek wijzen op de afmeldmogelijkheden. Als het gaat om digitale reclame, geldt er wel een uitzondering voor bestaande klanten; die mag u wel blijven benaderen. Zolang u maar duidelijk in elk contact aangeeft hoe iemand zich weer kan afmelden.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 167 vragen en antwoorden over Privacy-wetgeving / AVG-GDPR.