Is profielverrijking en segmentatie mogelijk onder de AVG?

Gebruikelijke e-mailmarketingactiviteiten zijn mogelijk onder de AVG. Het is toegestaan om open- en klikgedrag van contacten bij te houden, profielen te verrijken en op basis hiervan segmentaties te maken. De ontvangers van e-mails ondervinden geen nadelen van deze activiteiten; deze acties zijn gericht op de koppeling van mailadressen aan voor hen relevante e-mails.
De AVG is wel streng als het gaat om zogenaamde geautomatiseerde besluitvorming die ten nadele is van de ontvanger. Zo mag een verzekeringsmaatschappij de premie niet automatisch verhogen als uit het koop- en klikgedrag – via mail, website of via derden – blijkt dat de ontvanger er een ongezonde levensstijl op nahoudt. Ook mag een webwinkel niet automatisch hogere prijzen tonen voor bezoekers van wie op basis van hun IP-adres wordt geconstateerd dat ze in een welvarende gemeente wonen.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 167 vragen en antwoorden over Privacy-wetgeving / AVG-GDPR.