Welke informatie mag de werkgever verzamelen en registreren bij een ziekmelding?

De werkgever mag alleen vragen en registreren wat noodzakelijk is. Medewerkers hebben het recht om informatie over hun gezondheid zo veel mogelijk voor zichzelf te houden. Het is níet noodzakelijk om te weten wát iemand heeft en waardoor dat komt. Daar mag dan ook niet naar worden gevraagd.
Het is noodzakelijk voor de werkgever om te weten hoe lang medewerker denkt dat zijn/haar afwezigheid gaat duren en informatie te hebben waarmee kan worden bepaald hoe het verder moet met de werkzaamheden van de werknemer. En informatie om te laten beoordelen of het loon moet worden doorbetaald. Die informatie mag daarom ook worden vastgelegd.

Concrete informatie die mag worden gevraagd en geregistreerd:
  • Het telefoonnummer waarop de werknemer te bereiken is en het (verpleeg)adres.
  • Hoe lang de werknemer denkt dat de ziekte gaat duren.
  • Wat zijn/haar lopende werkzaamheden en afspraken zijn.
  • Of de ziekte van de werknemer verband houdt met een arbeidsongeval. Maar er mag niet worden gevraagd of het verzuim werkgerelateerd is.
  • Of er sprake is van een verkeersongeval met regresmogelijkheid. Dat houdt in dat de kosten van het ziekteverzuim en re-integratie mogelijk kunt worden verhaald op de veroorzaker van het ongeval.
  • Of de werknemer onder 1 van de 4 vangnetregelingen valt op grond van de Ziektewet. De werknemer is daarbij niet altijd verplicht om te melden onder welke regeling hij/zij valt.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 167 vragen en antwoorden over Privacy-wetgeving / AVG-GDPR.