Werven via social media

Sociale media strategische inzetten voor het werven van personeel gaat zo:
  1. Ken uw doelgroep - Verzamel de demografische gegevens, maar kruip ook in de huid van de doelgroep. Wat beweegt ze? Wat vinden ze leuk, of minder leuk? Van welk medium maakt die doelgroep het meest gebruik? En hoe doen ze dat?
  2. Kies de juiste sociale media - Ga daar werven waar de doelgroep zit. Zoekt u jonge mensen (onder de 25) voor bijvoorbeeld stages of traineeships of een eerste baan, kies dan Instagram en Snapchat. Zoekt u vrouwen in de doelgroep van 30-40 voor een mbo-functie, gebruik Facebook en Instagram. Voor hoger opgeleiden gebruikt u Linkedin;
  3. Zoek influencers, ook in uw eigen bedrijf - Zoek mensen die invloed hebben op de doelgroep, de juiste mensen in een gericht netwerk. Dat kunnen ook docenten zijn, decanen, of zzp’ers die bij veel bedrijven komen. Deel vacatures gericht met deze mensen door ze persoonlijk te benaderen met de vraag of zij een vacature willen delen via hun sociale media. Gebruik eigen medewerkers als influencer. Laat ze op hun eigen sociale media bedrijfsinformatie delen, zoals vacatures. Stel daarvoor kant-en-klare posts in de vorm van beeld, tekst en links ter beschikking;
  4. Kopieer goede ideeën in eigen huisstijl - Kijk wat concurrenten of branchegenoten doen: volg hun strategie, hun posts, hun middelen, hun taal, hun beeld. Kijk wat heel andere branches doen en vertaal goede ideeën kan vertalen naar de eigen praktijk;
  5. Gebruik beeld - Denk daarom na over hoe de vacature in beelden is te vatten. Laat een filmpje of slideshow zien van de werkplek, de werkvloer, de klanten. Maak in een campagne eens gebruik van een aantal tools als Instagram Stories of Live of Facebook Live tijdens een fotogeniek evenement op de werkvloer en plaats er een ‘call-to-action’ bij.
  6. Denk campagne-matig - Giet de wervingsaanpak voor elke vacature in een duidelijke en overzichtelijke strategie. Denk in campagnes en een ‘boodschap-planning’ - ook wel 'contentkalender'’ genoemd. Ga uit van een kernboodschap en 'vertaal' deze naar de verschillende middelen. Benut de sociale media die het beste passen, sluit de boodschap ook aan op uw website, intranet, nieuwsbrief, beurzen en netwerkbijeenkomsten;
  7. Meet wat werkt en experimenteer - De meeste sociale media bieden een analytics-tool. Daarmee ziet u snel welke posts goed scoren en welke minder. Experimenteer en kijk wat werkt. Borduur voort op successen;
  8. Blijf voortdurend zichtbaar - Laat de organisatie ook op sociale media zien als er géén vacatures zijn. Werven gaat niet alleen om die vacatures, maar ook over het karakter en de uitstraling van je organisatie, wie er werken, wat u doet. Sociale media gebruikt u voor voortdurende branding;
  9. Sociaal is niet alleen online - Treed nog altijd ook fysiek in contact met mensen. Zeker met een kleinere organisatie – of met een bedrijf in een branche die wat minder bekend of gewild is - moet u het nog altijd hebben van mond-tot-mondreclame en van een ‘gunfactor’.
  10. Begrijp dat het niet gratis is - Vergeleken met traditionele media zijn sociale media relatief goedkoop en bieden ze een hoog rendement. Ze zijn effectief en perfect om rechtstreeks in de doelgroep te werven. Ook al zijn sociale media en verschillende ondersteunende tools op zichzelf in basis 'gratis', ze benutten kost tijd en het slim gebruik maken van de promotiemogelijkheden kost wel geld. Uiteindelijk heeft u een gespecialiseerde medewerker of bureau nodig om dit goed te benutten. Voor het optimale gebruik ervan is dus budget nodig;
  11. Volg de onderzoeken en houd actuele blogs bij - Verschillende organisaties doen onderzoek naar het gebruik van sociale media. Bekijk jaarlijks de onderzoeken van de Social Media Monitor, of van Newcom. Op de websites van o.a. Frankwatching en Emerce zijn het hele jaar door actuele blogs te lezen over ontwikkelingen in het sociale media-landschap.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 5 vragen en antwoorden over Recruitment - stappenplan.