Wat is het effect van gesproken zoekopdrachten?

Met het toenemende belang van mobiele zoekopdrachten groeit ook het aantal gesproken zoekopdrachten. Virtuele assistenten als Google Now, Apple Siri en Microsoft Cortana raken steeds meer ingeburgerd. Volgens een onderzoek van Google gebruikt al 55% van de gebruikers onder de 18 meer dan eens per dag een gesproken commando op hun smartphone. Volwassen blijven daar wat bij achter met 41%. Daarmee verandert er iets fundamenteels in ons zoekgedrag, namelijk de trefwoorden en -zinnen die we gebruiken. Gesproken zoekopdrachten verschillen immers behoorlijk van getypte zoekopdrachten, ze worden meestal als vragen geformuleerd (‘Waar is de dichtstbijzijnde benzinepomp?’).& Een gevolg hiervan is dat zogenaamde 'longtail keywords' belangrijker worden. Longtail keywords zijn trefwoorden waarop mensen minder frequent zoeken, maar die meer gericht zijn. Hun belang neemt toe naarmate mensen langere zinnen gebruiken om te zoeken.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over SEO-tips.