Tip 8: Gebruik een focus-zoekwoord

Een goede zoekwoordenanalyse is het beginpunt voor goede content. Gebruik het focuszoekwoord vaak en strategisch. Dit belangrijkste zoekwoord plaatst u in:
  1. Paginatitel - Zet het zoekwoord het liefst vooraan;
  2. Webpagina (url) - Zet ook hier het zoekwoord liefst vooraan;
  3. Headers en tussenkoppen - Gebruik daarvoor altijd de juiste 'tags' voor de stijl, zoals H2. Dit kunt u vaak selecteren in het Content Management Systeem (CMS) bij 'stijlen' of 'paragraaf'. Dit is beter dan een kopje slechts 'vet' (bold) maken;
  4. Tekst - Overdrijf het niet. Iedere tussenkop met hetzelfde zoekwoord (bijvoorbeeld zakelijke rekening) schrikt niet alleen de lezer af, maar ook Google. Gebruik synoniemen om de tekst leesbaar te houden;
  5. De tags van foto’s en video’s;
  6. De 'metadescription' - Dit is de tekst die u ziet op de resultatenpagina van Google. Vaak is er in het CMS een apart veld voor of 'beschrijving'. 
Belangrijk: u schrijft dan wel deels voor Google om zo hoog mogelijk in de ranking te komen, maar uw primaire doelgroep is de lezer. Verhalen waarin deze struikelt over de zoektermen en synoniemen, zijn onleesbaar. Google rankt ook lager als blijkt dat teksten niet relevant zijn voor bezoekers (bijvoorbeeld: ze komen niet terug of blijven kort).
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over SEO-tips.