Waarop stranden thuiswerk-projecten?

Thuiswerken levert organisaties forse huisvestingsbesparingen. Ook is het een goed verkoopargument om nieuw personeel aan te trekken. Toch wordt in Nederland nog te weinig ’getelewerkt’, vindt UT-onderzoekster dr. ir. Diana Limburg. Zij promoveerde op een bedrijfskundige methode die organisaties helpt bij de succesvolle invoering van thuiswerken. ’Het bedrijfsleven denkt te licht over het inbedden van huiswerk in de dagelijkse bedrijfsvoering. Daardoor lopen veel projecten spaak. Het onderzoek wijst uit dat het management zich vaak sceptisch toont. Zo ziet het topmanagement thuiswerken vaak als kostenpost en zijn afdelingsleiders bang hun span of control te verliezen.’
Thuiswerker zien hun collega's en leidinggevende minder vaak. Dat kan voor meer problemen zorgen dan de technische inpassing. Digitale communicatiemiddelen kunnen het verlies aan face-to-face-contact niet volledig compenseren. Werknemers gaven in het onderzoek aan dat ze minder contact hebben met degene(n) die zij ondersteunen. En mede daardoor ook minder invloed kunnen uitoefenen dan op kantoor. Maar ook leidinggevenden moeten wennen aan minder contact. Leidinggeven op afstand vraagt om een andere manier van aansturing. En om meer vertrouwen in medewerkers.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 70 vragen en antwoorden over Thuiswerken.