Wat zijn de algemene regels uit de Arbowet voor de werkgever die van belang zijn bij thuiswerken?

De werkgever moet sinds 1 januari 1994 een schriftelijke risico-inventarisatie en evaluatie maken. Hij kan bij de branche-organisatie een checklist aanvragen waarin de meest voorkomende risico's voor de bedrijfstak worden genoemd. Voor thuiswerk betekent de risico-inventarisatie en evaluatie dat de werkgever moet kijken of het werk wel geschikt is om in een woning verricht te worden. Als dit niet het geval is moeten er gekeken worden naar welke maatregelen er dan nodig zijn om de werkplek passend te maken. Bij het maken van een risico-inventarisatie en evaluatie moet de werkgever de Arbodienst inschakelen.
Verder is een goede voorlichting aan de werknemer nodig. Werknemers kunnen pas verstandig met de risico's van het werk omgaan als ze weten wat deze risico's zijn. Voor thuiswerkers is goede voorlichting extra belangrijk. Werkgevers kunnen immers niet constant toezicht houden op de werkzaamheden. Goede voorlichting over zaken zoals een veilige bediening van de apparatuur, een goede werkhouding en zonodig over het werken met gevaarlijke stoffen is dan ook zeer belangrijk. Het is ook belangrijk om goede afspraken te maken over reparaties en dergelijke. Het is aan te bevelen deze afspraken bij voorkeur op papier te zetten.
De werkgever blijft altijd eindverantwoordelijk voor goede en veilige apparatuur en een goede thuiswerkplek.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 70 vragen en antwoorden over Thuiswerken.